woensdag 19 januari 2011

BREAKING NEWS from South African H&H Broadcasting

Vol verwachting hebben we een nightdrive geboekt!
Je kunt namelijk een safari na sluitingstijd door het park boeken met een open jeep, die bemand is door een chauffeur en een gids.
Een nachttrip - het was volle maan - in de jungle is magisch. Lange schaduwen in de wildernis onheilspellend gevuld met nauwelijks herkenbare geluiden in het schemer duistere maanlicht roepen fantasievolle beelden op.
Na bijna 2 uur rijden in de hoge safari-jeep hadden we enkele hyena's zien rondsluipen en 4 konijnen. De laatsten waren echt wel 'wild'! Terug naar het kamp zagen we nog 2 kleine girafjes hun nek uitsteken in het donker. Van een afstandje hield moeder haar kroost liefdevol in de gaten.

Al met al het was een kalm tourtje: exotisch, maar niet echt héél spannend. Toen de chauffeur een melding kreeg via zijn mobiele telefoon keerde onze kans op een alsnog sensationele nacht: het gebrul van leeuwen was gesignaleerd. Hij draaide de jeep op zoek naar de bron van het telefoontje.
Even later reden we op de landingsstrip voor intern luchtverkeer in het Krugerpark. Dit gebied is normaal afgesloten voor recreatief verkeer. Midden op de landingsbaan lag een wat magere koning der jungle uitgeteld te slapen, geëscorteerd door 2 dames in de berm. Een van hen was klaar wakker en spiedde in het rond. Aanvankelijk wekte het tafereel bij mij de indruk van een in scene gezette circusattractie. Maar toen alle 3 de dieren wakker werden en opstonden om rond de jeep te wandelen realiseerde ik me dat ik op 2 meter afstand van levensgevaarlijke, wilde vleeseters in een open jeep zat!
Plotseling werd het allemaal onheilspellend realistisch.
Ik zag ook de andere toeschouwers respectvol terug deinzen. We hadden immers allemaal voordat we instapten een formulier moeten ondertekenen, waarin we afstand hadden gedaan van elke rechtspositie!
Enerverend!!! Het korte filmpje dat ik nog heb kunnen maken in de nacht vanuit de jeep is technisch nogal amateuristisch, maar het geeft de sfeer van het moment wel goed weer. Als je het wilt bekijken klik dan hier op YouTube. We hadden in ieder geval iets van the jungle, the mighty jungle, where the lion sleeps tonight mee mogen maken.

THIS WAS THE 11 O'CLOCK EDITION OF BREAKING NEWS SOUTH AFRICAN BROADCASTING

2 opmerkingen:

  1. Zo, Henny, "Breaking News" je bent een rasechte reporter geworden. Het moet niet nog spannender worden daar. Maar het is wel genieten van je verhalen !!!!! Ons moeder is momenteel nog blijer met mijn komst; want ik heb iedere keer een "pak meels" bij me. Het doet haar nog een beetje denken aan de "Bakkerijtijd"..........
    Nu geniet maar weer verder van je "personal guide" en liefs van groot en klein zusje. XXX

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja, dat kan je zeker altijd nog gaan doen na je 65e: reportages maken. Ze wórden gelezen.

    BeantwoordenVerwijderen